JUS BELIMBING BULUH

by - January 12, 2017

Assalamualaikum.

Haii. Lama tak update blog. Last entry pun tahun lepas. Hehe

Harini nak share resepi yang sangat senang dan berkhasiat. Jus belimbing buluh. Rasanya ramai dah tahu belimbing buluh ni bagus untuk turunkan tekanan darah. Dengan kata lain, bagus untuk orang yang ada penyakit darah tinggi. My mom amalkan minum setiap pagi (baru start semalam haha) sebelum dia pergi kerja.

Jus belimbing buluh muda digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggikencing manis dan untuk menggelakkan pitam. Bunganya digunakan oleh sesetengah masyarakat untuk melegakan sakit gigi. Daun, bunga dan buah belimbing buluh yang direbus sehingga mendidih dalam kuantiti yang sama banyak dan diminum setiap pagi boleh menyembuhkan batuk.


JUS BELIMBING BULUH

Bahan-bahan:
15-20 biji buah belimbing buluh
2 cawan air
3 sb madu

Cara memasak:
1) Buah belimbing buluh ni keras (the greener the better, the masam the better) jadi kena potong dulu kalau sayang blender.
2) Blend it oll together!

Selain buat jus, rebus pun boleh jugak dan minum air rebusan tu. Cuka epal pun bagus untuk turunkan tekanan darah. Selain kena jaga pemakanan, tidur yang cukup pun penting! Doktor pun akan pesan "tidur awal, tidur awal, tidur awal". Rehat kena cukup. Jangan banyak fikir. Say NO to stress! Okay?


Semoga membantu :)


You May Also Like

0 COMMENT