SETAHUN JAGUNG!

by - July 18, 2017

There are so many things in life, to be grateful for.

Kadang-kadang kita nampak benda tu biasa. Orang lain dapat lebih lagi. Biasa la, kita manusia biasa. Perasaan cemburu tu mesti akan datang bila nampak orang lebih daripada kita. Mesti nak dibandingkan diri ini dengan orang lain. Kenapa dia dapat, kenapa aku tak. Selalu nampak kekurangan yang ada pada diri. Sedangkan kita taktau apa yang orang tu lalui sampai dia dapat lebih dari kita. Mungkin dia lebih dari satu segi, tapi kurang dari segi lain. Aku selalu lupa.

"What's small to you may be big for someone else. Always, always be grateful."

Teringat dulu, salah seorang roommate aka bestfriend pernah cakap "untung jadi amy, kalau boleh nak jadi amy la" Rasa bersalah bila orang cakap macam tu dekat kita. Padahal diri kita pun banyak kekurangan (yang kita tak tunjuk). Padahal aku pun pernah cakap macam tu dalam hati, "untung jadi dia ni.." See? Dari situ aku sedar. Kadang-kadang apa yang kita ada tu, orang lain berharap untuk dapat jugak. Kita nampak orang tu lebih dari kita, tapi dugaan yang dia lalui kita tak tahu. Mungkin kalau kita diberi dugaan sedemikian, kita tak mampu nak tanggung. Sebab tu kita kena bersyukur.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui” - Al-Baqarah: 216

Sekian mukadimah 5 perenggan >.<

Sebenarnya nak cakap.............Harini genap setahun kerja kat sini yeay!!! Walaupun takda benda yang nak dibanggakan sangat, takda achievement sangat, tapi bersyukur masih dapat duit setiap bulan untuk support diri sendiri yang serba kekurangan ni. Setahun kerja ni sedikit sebanyak mematangkan seorang Amelia.

Today's someone's second day of working too. Selalu nak menang. Dapat kerja pun nak awal sehari?! Apapun saya gembira untuk awak :)

Tapi dalam masa yang sama, saya tak gembira jugak. Haha ee tak suka permulaan yang baru. Mungkin macam ni kot awak rasa bila saya mula kerja dulu.. Or maybe its the time of the month.........




You May Also Like

2 COMMENT

  1. macam tu la saya rasa bila awak kerja dulu tau....:(((( setahun dah dia :))

    ayang..what do u mean by it is the time of the month???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula setahun dah :) ada la, rahsia laaaa

      Delete